منتديات سوما

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتديات سوما

عالم سوما .. عالم الترفيه .. عالم الاغانى .. عالم الشعر والادب


3 مشترك

    احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6)

    black rider
    black rider
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 955
    تاريخ التسجيل : 06/10/2010
    العمر : 32
    الموقع : https://www.facebook.com/profile.php?id=100000954167510

    احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6) Empty احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6)

    مُساهمة من طرف black rider الأحد ديسمبر 05, 2010 11:32 pm

    الحلقة الخامسة:

    أول مرة تحب يا قلبى

    أتى موعد الانصراف من العمل واستقل حازم سيارته متوجهًا إلى المنزل وهو يردد أغنية عبد
    الحليم ... أول مرة تحب يا قلبي وأول يوم أتهنى ... ووصل إلى البيت ووضع المفتاح ودخل وهو
    مستمر في الغناء ليجد أمامه والدته التي سألته: مالك يا حازم فيه حاجة بتوجعك؟ فقال لها:
    ...أيوه يا أمي، قلبي يا حبيبتي واجعنى عالآآآآخر. نظرت له وقالت: أنت مش هتبطل اللسعان
    بتاعك ده ولا إيه؟- هو فيه إيه بس يا حبيبتي ؟ وأخذ يدها اليمنى في يسراه ولف يده الأخرى
    حول خصرها وأخذ يرقص معها وهو يغنى ويقول: عندنا ميعاد مهم جدًا يوم الجمعة، عندك مانع تيجى معايا عشان تخطبي لي؟ بابا فين؟

    تركت يده وقالت بشيء من الاستغراب: أنت إيه حكايتك يا بني النهارده ؟؟ فقال لها: حضري
    لنا اتنين شاي على ما أغير هدومي واقعد معاك في البلكونة يا قمر واحكيلك على كل حاجة ، واتجه إلى غرفته مستمرًا في الغناء .. افرح وأملا الدنيا أماني ... إلى آخره، وأمه تنظر إليه
    مندهشه .

    أعدت الأم الشاي واتجهت إلى الشرفة كما قـال لها حازم فوجدته لا يزال يغني بل ويرقص أيضًا، فابتسمت وقالت: أنت ناوى تخطب رقاصة يا حبيبي ؟! انتبه حازم وأدرك أنه نسي نفسه
    وتنحنح قليلاً ثم قال: شوفي يا ست الحبايب ... فيه بنت معايا في الشركة أخدت قلبي
    وعقلي وروحي وعمري و... هنا قاطعته أمه وسألته: أوعي تكون أخدت محفظتك كمان؟؟ فرد
    عليها بابتسامة: لا لسه ... بس في المستقبل أكيد هيحصل زى ما بتعملي مع بابا
    - عيب يا ولد سيبك من محفظة باباك وقولي هما ساكنين فين وباباها مين والعيلة وكده ؟
    - هما ساكنين يا ستى في المنيل في شارع متفرع من آل سعود يعنى جنب طنط نعيمة
    صاحبتك.
    - سيبك من طنط دلوقتى وكمل ...
    - آه باباها مهندس ومامتها خريجة سياسة واقتصاد بس مش بتشتغل، ست بيت زيك يعنى
    وليها أخ كبير مهندس وأخت بتدرس هندسة .

    - طب أدينا عرفنا العيلة أوصف لي بقى سعيدة الحظ اللي شكلها جابتك لمس أكتاف من
    الجولة الأولى .
    - لا وحياتك يا ست الكل دى جابت لمس الأكتاف من أول نظرة بس أنا اللي كنت مش
    دريان ... هي اسمها سارة عزمي وسنها حوالى23 سنة ، وشها برئ ومهذبة وبتعرف تتكلم
    كويس ولبسها شيك ومحترم وبينى وبينك يا أمي بس ماتقوليش لحد جسمها فيه تناسق ،
    وبحس رغم إنها سمينة حاجة بسيطة بس رشيقة وقوامها فيه حياة .

    ضحكت الأم وقالت والله كبرت يا حبيب ماما وبقيت تعرف تقول كلام كبير .
    - لا لا دى حاجات بسيطة وما خفى كان أعظم !! القصد يعنى إني فاتحتها في الموضوع وهي وافقت واتفقنا على إننا نزورهم في بيتهم نتعرف بيهم يوم الجمعة اللي جي إيه رأيك ؟

    وبشكل تلقائى انفعلت الأم وأخذت حازم في حضنها وقالت: ألف مبروك يا حبيبي ، اندهش
    حازم من ردة فعل أمه ورد عليها هو لسة فيه حاجة حصلت يا أمي عشان تقولي مبروك؟
    تنظر إليه بسعادة وتقول : لو كنت تشوف نفسك وأنت بتكلمنى عن سارة واللمعة اللي في
    عينيك كنت عرفت أنا بقول مبروك ليه ؟
    - هو أنا باين علي خالص كده ؟
    - ده أنت شكلك واقع يا حبيبي بس إن شاء الله أنا واثقة في ذوقك ويارب تطلع بنت حلال زيك وتستاهلك .
    - هي بالفعل بنت حلال ولما تشوفيها يمكن تحبيها أكتر منى ، أنا نفسي من كتر المسخرة اللي بشوفها من البنات اليومين دول مش مصدق إن فيه واحدة بالرقة والأخلاق دى ، وكنت شاكك من الأصل إن فيه واحدة تستاهل أنى أحبها الحب ده كله ، أنا بحبها أوى يا أمي ونفسي يجمعنا بيتنا بأسرع وقت ممكن .
    - كل شيء بأوان يا حبيبي وحتى لو بتحبها لازم تدرسها وتدرس طباعها وتشوف ممكن تتفقوا ولا لا ؟ ده جواز يا ابني مش لعبة والجواز مش حب وبس ، الجواز مشاركة ومسئولية وبيت وأولاد ولازم تتفقوا على كل شيء قبل ما يحصل أي حاجة .

    سارة تجلس مع أمها تتحدث عن حازم وتقول: الناس اللي اخترتهم وسألتهم عن حازم
    بشكل غير مباشر مختلفين عليه، فيه ناس تقول إنه مغرور وشايف نفسه وناس تانية بتقول
    فيه شعر لدرجة أنى شكيت يكون متفق معاهم يقولوا الكلام ده. فترد الأم: الكلام ده في
    صالح حازم أكتر يا سارة لأن الناس صعب تتفق على شخص واحد ولو كان مين. بس المهم
    تسأليه هو شخصيًا وتسألي مامته هو بيتعامل معاها ازاي وكمان بيعامل أخواته البنات ازاي،
    بيصلى ولا لا، لما يتعامل في الفلوس بيتصرف ازاي؟ كريم ولا بخيل وكل ده ممكن تعرفيه من
    خلال مامته وأخواته البنات وإحساسك أنتي برضو عليه عامل كبير.
    - إن شاء الله يا ماما بس
    أصلى قلقانة من موضوع يوم الجمعة ده.
    - لا مش عايزاكى تظهري قدام الناس أنك خيبة كده من أولها يلا قومى صلى وادعى ربنا
    يكتبلك الخير إن شاء الله وادعى لي يصبرنى على دلعك ،وفى هذه اللحظة يرن جرس الهاتف
    وتذهب سارة لترد فتفاجأ بالمتصل ...
    - ازيك يا سارة ؟
    - مين معايا ؟
    - أنا حازم ...
    black rider
    black rider
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 955
    تاريخ التسجيل : 06/10/2010
    العمر : 32
    الموقع : https://www.facebook.com/profile.php?id=100000954167510

    احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6) Empty رد: احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6)

    مُساهمة من طرف black rider الأحد ديسمبر 05, 2010 11:33 pm

    الحلقة السادسة:


    أحلام يقظة

    - أهلا يا حازم ازيك أنت؟
    - أنا الحمد لله بخير...
    تبتسم سارة بمكر وتقول: أنت إيه اللي خلاك تتصل دلوقتي يا حازم ؟ هو لسه فيه بينا حاجة
    ...حصلت؟
    يرتبك حازم ويرد: لا لا ده أنا أصلى كنت ..
    - كنت إيه ؟
    - كنت عايز ماما تكلمك وتكلم مامتك عشان تتعرفوا على بعض يعنى ...
    - طب ماتتخضش أوى كده أنا بهزر معاك ... ماما معاك أهى .

    - ازيك يا طنط ؟
    - أهلا يا حازم يا أبو رسايل جريئة ... إيه الكلام الكبير ده ؟
    - مش كبير ولا حاجة يا طنط سارة تستاهل أكتر من كده بكتير، أنا بهنيكى عليها ومتشكر
    ليكى لأنك السبب إنها تطلع شخصية خلوقة ومهذبة بالشكل ده ...
    - باين عليك ذكى ومجامل يا حازم وعمومًا أنا اللي بشكرك عشان أنت مباشر ودخلت في
    الموضوع جد ، وإن شاء الله ربنا يكتب لكم الخير أنت وسارة ... اديني مامتك بقى أكلمها ...
    - اتفضلي حضرتك ... تأخذ والدة حازم السماعة وبعد السلامات وطيبون وشرفتونا وآنستونا ،
    يعود حازم وسارة للحديث مع بعضهما من جديد .

    - ازيك يا حازم ؟ فينك مش ظاهر ليه بقالك فترة ؟
    يضحك حازم ويقول: إحنا هنقضى المكالمة أزيكات (جمع ازيك ) ولا إيه؟
    - لا يا سيدي مش هنقضيها الشلنكبات بتاعتك دى ..يضحكا في نفس واحد وتسود فترة
    قصيرة من الصمت ثم يسأل حازم ...
    - هو أنتي بتحبي القراءة يا سارة ؟
    - يعنى ممكن أقرا ساعات لعبد الوهاب مطاوع ومجلة ميكي ماوس بس مش دايمًا يعنى ...
    وأنت ؟
    يبتسم ويقول: لا ... أنا عديت خلاص مرحلة ميكي ماوس من فترة وحاليًا لسه مخلص رواية
    اسمها فات الأوان لواحد اسمه محمد عبد الحليم عبد الله ...
    - إيه ده يا حازم من أولها كده فات الأوان ؟يضحك حازم ويقول لها اصبري بس على رزقك لما
    أقولك على حاجة عجبتني في الرواية ؟
    - اتفضل أنا سامعاك ...
    - بيقول يا ستى " بعد أن يجمع الحب بين قلبين ويدخلهما بيت الزوجية يقفل الباب عليهما
    من الخارج وينصرف أو يغلقه من الداخل ويبقى فترة من الزمن " لكن أنا بقول " بعد أن يجمع
    الله بين قلبين ويدخلهما بيت الزوجية معاً يترك لهما البركة ويمهلهما حتى يثبت كل منهما أنه
    سيحافظ على الهدية التي أعطاها له فيتركها معهما حتى يطرداها أو يحافظا عليها بتصرفاتهما " .
    - رغم تحفظي لأن مافيش لسه الحاجات اللي بتقول عليها دى والكلام سابق لأوانه ، مش
    فايت أوانه زى الرواية بس بشكل عام الكلام جميل وفيه إحساس عالي.
    - وهو أنتي لسه شفتي حاجة ده أنا من حوالي أسبوع كتبت خاطرة عالماشي كده ...
    -وبتتكلم عن إيه الخاطرة دى ؟
    - لا بلاش أتكسف أصلها حساسة جدًا خليني أبعتها لك بالإيميل أفضل ...
    ترد سارة باستنكار وتسأله: حساسة ازاي يعنى ؟
    - لا أنتي فهمتي إيه ؟ أنا اقصد إن فيها مشاعر قوية ...
    - طب خلاص أنا عايزه أسمعها منك عالطبيعة عشان إحساسك يديها معنى أكتر ...
    - طب خلاص ما دام مصرة أتحملي بقا .... خدي عندك يا ستى

    " امبارح كنت واقف أصلي قيام الليل، وكان بقالي كتير للأسف ماعملتهاش، كنت حاسس
    ساعتها بحاجات حلوة أوى مش لاقى حتى الكلام اللي أوصفها بيه، حسيت أني مش عايز
    حاجة من الدنيا بعد كده، حسيت إنها صغيرة جدًا وما تساويش لحظة واحدة من الإحساس
    اللي كنت عايشه، حسيت أنى كنت ؟؟؟؟؟ وبقيت أخيرًا بني آدم، حسيت أنى بحب مراتي
    وعايز أقوم أصحيها عشان تشاركني اللحظة الجميلة دى !! أما مراتي دى بقى حكاية تانية
    خالص، ست حدوتة، فيرى إنتريستيد، ساعات لما أشوفها بحس أن الدنيا كلها حاسداني
    على أخلاقها وطيبتها وفوق كل ده شياكتها كمان حتى وهي في البيت، واسأل نفسي يا ترى فيه إيه في الدنيا يساوى لحظة قرب من ربنا، فيه إيه يساوى لحظة تشعر فيها إن مراتك دى
    هي أمك وحبيبتك وسترك وغطاك ... يا رب ديمها علينا نعمة واحفظها من الزوال، يا رب تهنيها
    وتفرحني بيها وتفرحها بيا، يا رب ترحم أمي وأمها، يا رب ارحم أبويا وأبوها وأخواتي وأخواتها
    وحبايبها وحبايبي، يا رب أموت في حضنها وتكون آخر شيء تشوفه عينية ... أصلى بحبها أوى يا رب.

    ما سبق هو مجرد أحلام يقظة لواحد عازب أدعو له ربنا يهديه

    - إيه رأيك ؟ آلو ... آلو ... سارة ... أنتي نمتي بجد ولا إيه ؟؟
    - أيوة معاك يا حازم ... بس أصلى كنت بحضر نفسي عشان أدخل فيك شمال ...
    - ليه كده بس ؟
    - لا ما خلاص الجملة الأخيرة اللي هي أحلام يقظة لواحد عازب دى فهمتني الموضوع
    بحسبك كنت متجوز ولا حاجة بس الحمد لله لحقت نفسك وقلت إنها أحلام يقظة ...
    - هو أنت بتصلى قيام ليل ؟
    - الحمد لله ساعات بس مش كتير الصراحة يعنى مقصر في الموضوع ده ...
    - طب وبتحس بالحاجات اللي أنت قلت عليها دى فعلا ...
    - مش كل مرة برضو ... ساعات وساعات
    - هو أنتي جربتي تقومي الليل قبل كده ؟
    - ساعات برضو مش دايمًا ...
    - هي عبادة جميلة جدًا خاصة إنها بالليل بعيد عن مشاغل النهار والشغل والالتزامات وخلافه
    ، يعنى أنتي لوحدك مع ربنا أطلبي بقا اللي أنتي عايزاه وادعى من قلبك ومش لازم
    بالفصحى ، أدعى بالعامية لأنك من غير ما تدعى حتى هو عارف أنتي عايزه إيه بس ربنا
    يحب يسمع عبده وهو بيناجيه ويدعيه ... كان فيه حكمة كنت قريتها بس معبرة وجميلة
    جدًا ... تسمعيها ؟
    - ياريت يا حازم ...
    - بتقول ... في الليل عندما تنام الخلق وتسدل الستار على مظاهر حياتك لا أجد لك أروع من
    كلمة تستشعر من خلالها بأن روحك خاشعة ودمعتك هادرة على خديك وتقولها بقلبك وبيد
    مرفوعة ... يا رب
    - الله يا حازم ... فعلا مافيش أجمل من كلمة يا رب .
    - الشيخ سيد النقشبندي تعرفيه ؟
    - آه طبعًا مش اللي بيقول مولاي إني ببابك ؟
    - الله ينور عليكِ تمام هو الابتهال ده .
    - طب وإيه مناسبة النقشبندي ؟ واشمعنى الابتهال ده ؟
    - أصله بيتكلم في جزء منه عن الدعاء وقيام الليل بيقول فيه:

    أقوم بالليل والأسحار ساجيةُ
    أدعو وهمس دعائي بالدموع ندى
    بنور وجهك إني عائد وجلُ
    ومن يعد بك لن يشقى إلى الأبدِ

    - الله عليك يا حازم كلام راقي جدًا وياريت الواحد يقدر يحافظ على قيام الليل ...
    فيرد حازم ... إن شاء الله نحافظ عليها مع بعض في المستقبل ...
    - إن شاء الله ...
    بس هو فيه سؤال عندي ...
    - اسألي براحتك .
    - هو أنت بجد اللي كتبت موضوع أحلام اليقظة ده ؟.
    - بفضل الله أنا كاتب حاجات تانية بس مش وقته دلوقتي ... وكله من بركاتك ...
    - ازاي يعنى مش فاهمة ؟ ( طبعًا هي فاهمة بس نفسها تسمع كلام حلو ) ...
    - لأن لولا المشاعر اللي حركتيها جوايا الله أعلم كنت أعرف أكتب كلام زي ده ولا لا ؟
    - يا سلاااااام غنى يا وحيد ( طبعًا من ورا قلبها ) .
    - الله يسامحك يا سارة ... يعنى بتكسفيني كده من أول طلعة ...
    - بضحك معاك يا أخي ... هو أنت مالكش في الهزار ولا إيه ؟
    - طب خلاص يا سارة بس أرجوكي بلاش تزودي من الهزار ده عشان بيعمل عندي حموضة ...
    - طب ما أنت دمك خفيف اهو ... أمال واخدها جد كده ليه ؟
    - عموما الأيام مفيش اقرب منها عشان تعرفيني كويس وتعرفي أنتي إيه بالنسبة لي....-

    طب خلاص منتظرينكم بكرة إن شاء الله ... هو انتو جايين أمتي صحيح ؟
    - الساعة 7 مساءًا مناسب ليكم ؟
    - أنتو تشرفوا في أي وقت ... أعتبر إن البيت بيتكم ..
    حازم لم يتمالك نفسه من الفرحة بهذا التعليق ولم يخفها أيضًا عن سارة وقال: ربنا يخليكى
    ليا يا سارة أنا كل ما أتكلم معاكى أتأكد أكتر أن إحساسي كان صح من الأول
    - إن شاء الله خير.
    - في انتظاركم بكرة إن شاء الله، أسيبك عشان تلحق تصلى المغرب ... سلام
    - مع ألف ألف ألف ألف مليون سلامة
    تبتسم سارة وتضع السماعة بدون تعليق ...
    ياسمين
    ياسمين
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 860
    تاريخ التسجيل : 25/09/2010
    العمر : 30
    الموقع : الحب

    احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6) Empty رد: احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6)

    مُساهمة من طرف ياسمين الإثنين ديسمبر 06, 2010 12:47 pm

    تحفة يا بلاك
    تسلم ايدك
    black rider
    black rider
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 955
    تاريخ التسجيل : 06/10/2010
    العمر : 32
    الموقع : https://www.facebook.com/profile.php?id=100000954167510

    احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6) Empty رد: احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6)

    مُساهمة من طرف black rider الإثنين ديسمبر 06, 2010 2:53 pm

    شكرا يا ياسمينا

    بجد ع ردك
    حياة بلا حياة
    حياة بلا حياة
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 1147
    تاريخ التسجيل : 14/09/2010
    الموقع : بحر الحياة

    احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6) Empty رد: احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6)

    مُساهمة من طرف حياة بلا حياة الإثنين ديسمبر 06, 2010 10:03 pm

    تسلم اخي علي الحلقتين
    وفانتظار الحلقات الاخري
    تقبل مروري المتواضع
    black rider
    black rider
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 955
    تاريخ التسجيل : 06/10/2010
    العمر : 32
    الموقع : https://www.facebook.com/profile.php?id=100000954167510

    احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6) Empty رد: احلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 5.6)

    مُساهمة من طرف black rider الإثنين ديسمبر 06, 2010 10:25 pm

    شكرا حياة

      الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة مايو 17, 2024 5:26 am