منتديات سوما

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتديات سوما

عالم سوما .. عالم الترفيه .. عالم الاغانى .. عالم الشعر والادب


4 مشترك

    أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8)

    black rider
    black rider
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 955
    تاريخ التسجيل : 06/10/2010
    العمر : 33
    الموقع : https://www.facebook.com/profile.php?id=100000954167510

    أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8) Empty أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8)

    مُساهمة من طرف black rider الإثنين ديسمبر 06, 2010 10:54 pm

    الحلقة السابعة:

    يوم الجمعة

    صباح الجمعة كعادته يستيقظ حازم في التاسعة صباحًا ويأخذ حمامًا ثم ينزل إلى شارع
    عباس العقاد لإحضار الفول والفلافل والذي منه من مطعم جاد لزوم فطور الأسرة في هذا
    اليوم ، وبعدها يتجه إلى مسجد رابعة العدويه لأداء صلاة الجمعة كما تعود أيضًا مع صديقه
    ...أحمد عامر ، وبعد الصلاة يتجه معه إلى مقهى إيطالي بالقرب من منزله ويتحدثا عن
    أحوالهما والأمور العامة ، حيث أطلع صديقه على ما سيقوم به مساء اليوم ، فإذا بوجه
    عامر يشرق ويقوم ليحتضنه ويقبله ...
    - ألف مبروك يا حبيبي ... وهي الكلمة التي إذا لم يقلها عامر شعر حازم بأن هناك شيئًا
    ناقصًا وهو صادق فعلا في هذه الكلمة حيث أنه يحب حازم جدًا وكأنه أخ لم تلده أمه .

    ودع حازم صديقه واتجه إلى المنزل ليستعد للمقابلة المرتقبة وأخذ يتخير ماذا سيرتدى اليوم ؟
    ويحدث نفسه ... يا ترى ألبس إيه ؟ مبدئيًا ما ينفعش كاجوال ، جرت العادة إن اللبس
    المناسب في الظروف دى بدله ، لكن أنهى واحدة ؟ ينادى على أمه ويسألها ...
    - إيه رأيك يا ماما ؟ ألبس البدلة البيج ولا الكحلي؟
    فترد على الفور
    - خليها البيج أحسن ، لما تلبسها بتكون عامل زي العريس ؟
    - وليه زي ما تكون أهو كان خلاص والحمد لله، والله ما أنا كاسفك يا ست الحبايب ، خليها البيج عشان ليلتنا تبقى شاي بلبن إن شاء الله .

    سارة أمام المرآة تضع على وجهها بعض الكريمات التي كان قد أحضرها لها عمها الذي
    يعمل بالخليج وتستخدمها في المناسبات السعيدة وفى هذه اللحظة يدق الباب فإذا
    بوالدتها تدخل عليها وتقول :
    - إش إش إيه الطعامة دى؟ وبعدين من غير حاجات من دى أنتي لوحدك قمر يا حبيبتي .
    - ربنا يخليكِ ليا يا أحلى أم في الدنيا يا رافعة معنوياتي دايمًا ، أديني بوسه ...
    إممممووواه ... عسل يا خواتى .
    - حاسبي يا بنتي الكريم كله جه عليا ، سيبك من البكش ده وقولي لي بقا يا حبيبة
    ماما ... حاسة بأيه ؟
    - بصراحة يا ماما رغم أنى بعرف حازم وتقريبًا قربنا ناخد على بعض بس حاسة بقلق من
    مقابلة النهارده دى ، وأكيد بقى مامته هتفضل تفحص وتفعص فيا زى مارى منيب ما
    عملت في لبنى عبد العزيز لما راحت تخطبها لابنها .تضحك الأم وتقول:
    - بلاش دلع واجمدي كده أمال ، ولا عاوزه حازم يغير رأيه ؟
    تبتسم سارة وتنظر إلى أمها وتقول:
    - آه منك أنتِ يا قمر دايمًا كاشفاني كده ؟

    في السادسة حازم ينادى على والده بتوتر....
    - يلا يا بابا الساعة بقت ستة .
    - ومستعجل ليه يا أبنى هو مش الميعاد الساعة سبعة؟
    - أيوه بس عاوزين نعمل حساب للطريق والزحمة وعقبال
    ما ننزل بس وسط البلد تكون بقت ستة ونص .
    - طب وليه تروح من وسط البلد؟ ما ناخد طريق صلاح سالم أحسن ، مش الجماعة
    ساكنين في المنيل؟
    - آه صح فكرة برضو يابو حازم ، طول عمرى أقول عليك راجل عقر .
    - يلا يا ابن فاطمة ؟ فتنظر الأم إليه باستنكار وتقول:
    - إيه يابو حازم هو فاطمة بقت حاجة عيب ولا إيه ؟
    - العفو يا حجة أنا بهزر ... ده أنتي الخير كله .
    تمط الأم شفتيها فينظر إليها حازم ويقول:
    - إيه يا طمطم هو ده وقته برضو؟
    - أنت مش سامع الكلام يا بني ؟
    شعر حازم لحظتها أن الموقف قد يتأزم ويؤثر ذلك على صورته أمام أهل سارة ولأنه ذكى
    ويعرف كم تحبه أمه فكر بسرعة وقال لها:
    - طب لو تحبي ممكن أتصل عند سارة ونؤجل الميعاد النهارده عشان خاطرك .
    وبالفعل ينجح حازم ويظهر على وجه أمه خوف كخوف أم مشفقة على طفلها الصغير من
    أن يعبر الطريق بمفرده فتقول:
    - لا يا حبيبي ده اليوم اللي بستناه من زمان ... يلا بينا عشان مانتأخرش ...

    ينطلق حازم بسيارته يشق الطريق عبر صلاح سالم إلى حبيبته بالمنيل وفى لحظة
    صمت بالسيارة بدأ يحدث نفسه ويقول: هو أنا متوتر كده ليه ؟ يمكن عشان بحب سارة
    وخايف أي مشاكل تحصل لما نبتدي في الجد ؟ ولا عشان دى أول مرة أدخل في موضوع
    جواز ( وان شاء الله تكون آخر مرة )؟ ولا عشان خايف من الانطباع الأول لباباها ومامتها
    عنى ويبقى دمى تقيل عليهم؟ عمومًا بيقولوا اللي تخاف منه مايجيش أحسن منه
    وخليها على الله يا عم حازم ، اللي جابوا واحدة زى سارة أكيد ناس طيبين وولاد حلال إن
    شاء الله .

    وفجأة توقف حازم أمام محل لبيع الزهور واشترى باقة ورد أنيقة جدًا حيث انه يعرف أن
    سارة تحب الزهور، ثم دخل إلى سوبر ماركت مجاور واشترى شيكولاتة من نوع فاخر من
    أجل عيون سارة أيضًا .

    وصل حازم في السابعة تمامًا ولحسن حظه وجد مكانًا يصف فيه سيارته بالقرب من منزل
    سارة ، وعندما خرج من باب السيارة نظر لأعلى فإذا بسيدة تقف في الشرفة بالدور
    الثالث ، فابتسم لها فردتها له ففهم أن هذه شقة سارة ، وتبين بعدها أن هذه السيدة
    هي والدتها وأنها عرفته من صورته التي أرسلها لسارة عبر البريد الإلكتروني بناءًا على
    طلب الأم .

    العريس يقف أمام الباب ويضغط على الجرس ترررررن ...
    black rider
    black rider
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 955
    تاريخ التسجيل : 06/10/2010
    العمر : 33
    الموقع : https://www.facebook.com/profile.php?id=100000954167510

    أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8) Empty رد: أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8)

    مُساهمة من طرف black rider الإثنين ديسمبر 06, 2010 10:55 pm

    الحلقة الثامنة:

    هو أنت عاوز تتجوز ليه ؟

    الباب يفتح فإذا بوالد سارة يستقبل الضيوف بترحاب شديد ...حازم يدخل بعد والديه
    ويسلم على والد سارة ووالدتها بثقة مصطنعة بعض الشيء ، حيث كان لا يزال يشعر
    ببعض التوتر ولكنه عمومًا متماسك .دخل الجميع يتبعهم حازم في ممر طويل بعض
    ...الشيء يؤدى إلى غرفة الصالون حيث الكثير من الفازات والكريستالات والتابلوهات التي
    توحي بأنك داخل جاليرى ، وقد حدث أثناء اللقاء العديد من المفاجآت الغير متوقعة سيأتى
    تفصيلها حالاً ...

    المفاجأة الأولى هي أن حازم هو الذي بدأ بالكلام وكأنه هو صاحب المنزل حيث بدأ بالقول:

    - ازيك يا عمى ... حضرتك مهندس معماري مش كده ؟
    - أيوه يا أستاذ حازم .
    - لا أرجوك يا عمى ترفع التكليف واعتبرني من دلوقتي زي ابنك واندهني بإسمى وبس،
    أنا بصراحة حاسس براحة من أول ما دخلت وكأني في بيتنا بالزبط ... وبصراحة أنا لازم
    أهنيك عشان حاجتين.
    - خير يا أستاذ .... قصدى يا حازم ؟
    - أول حاجة إن حضرتك ربيت سارة تربية صح عشان تطلع بالأخلاق العالية دي .
    - ربنا يكرمك يا سيدى .
    - ثانيًا : الذوق الهايل اللي واضح في اختيار التابلوهات والفازات دي ، ما شاء الله مش
    بحسد يعنى ... يبتسم حازم
    فيضحك والد سارة ويرد عليه : طب خد لك خمسة من الشيكولاتة اللى قدامك دى .
    يضحك الجميع ويسيطر فجأة على الجلسة أجواء حميميه ، وحازم أكل الجو وأصبح نجم
    اللقاء من أول دقيقتين .

    سارة في غرفتها تعيش أجواء التوتر الذي يظهر في تحركها الغير منظم داخل الغرفة
    تدخل عليها أمها لأنها تعلم مسبقًا بالتوتر الذي سيصيبها اليوم .
    - يلا يا سارة الضيوف في الصالون منتظرينك .
    - دقيقة واحدة بس يا ماما أنا لسه مش جاهزة .
    - يلا بلاش دلع ، إيه القلق ده ؟ هو حازم أول عريس يتقدم لك ؟
    - أيوة يا ماما بس ده مش أي حد، ده ؟؟؟؟
    - ده إيه يا آنسة سارة ؟ هو حصل ولا إيه؟ بعدين نشوف الموضوع ده
    المهم التروللى فى المطبخ عليه الجاتوه والشاي جاهزين دخليهم للضيوف حالاً .

    حاولت سارة أن تستجمع شجاعتها وذهبت لإحضار الشاي وعندما دخلت خيل لحازم أنه
    رأى حورية من حوريات الجنة ... عيناها البراقتان ...وجهها الرقيق ... ابتسامتها
    الجميلة ... فستانها الرائع ذات الألوان الداكنة يضفى عليها جمالاً أكثر ، وعندها حملق
    حازم في سارة وبدون وعي ( المفاجأة الثانية ) ردد بصوت عالٍ .. ما شاء الله لا قوة إلا
    بالله، فإذا بالجميع ينظرون إلى بعضهم البعض ويبتسمون للتعليق فانتبه حازم وشعر
    بالخجل، أما سارة فبدت متوترة للغاية وكأنها على وشك أن يغمى عليها من الإحراج ولكن
    بداخلها كادت أن تطير من السعادة وقالت في نفسها ( الله يسامحك يا حازم ) .

    والدة حازم تبدأ الدخول في أجواء اللقاء وتقول: معلش يا جماعة أصل حازم ابني طيب
    وعلى طبيعته ويحب البساطة ويكره الرسميات بس ساعات بيزودها شويه ، وتصحب
    الكلام بنظرة سعيدة وحانية توجهها لحبيب مامته حازم الذي كاد أن يقوم من مكانه ويقبل
    أمه على الكلمتين الحلوين دول .وتستطرد والدة حازم ... والشهادة لله ابني عنده حق
    وعنده ذوق كمان، بسم الله ما شاء الله تعالى هنا يا حبيبتي لما أبوسك ... سارة في
    موقف لا تحسد عليه حيث أصبحت محور التركيز ، أما والدتها فتنظر إليها بسعادة بالغة
    وتقرأ في سرها المعوذتين ( معها حق ) .

    ويعود حازم من جديد بعد أن لاحظ توتر سارة وينقذها بطرحه سؤال عام للجميع .. هو
    النهارده كام في الشهر ؟ وهو سؤال شهير لحازم يطرحه عندما يريد أن ينهى موضوع
    يختلف فيه مع أحد ، أو يشتت تركيز من يتحدث معه حيث انشغل الموجودين فعلاً بالإجابة على السؤال ، والغريب أيضًا أن أحدًا لم يسأله لماذا يريد معرفة تاريخ اليوم ، ولكنه ساعد
    في تخفيف التوتر عن سارة بعض الشيء .

    والد سارة يقول: اتفضلوا يا جماعة البيت بيتكم فينطلق حازم أيضًا على غير المتوقع
    ويقول عنك يا عمى ، وقام من مكانه ووزع الجاتوه والشاي على الموجودين وكأنه بيتهم
    بالفعل ، وسارة تنظر إليه باستغراب وإعجاب في نفس الوقت وتقول في نفسها ... باين
    على حازم إنه كريم زي ما توقعت، بس حركاته غريبة شويه وجريئة شويتين ... يا ترى دي
    ميزة ولا عيب ؟

    يلتقط والد سارة دفة الحديث ويتحدث إلى والد حازم ...
    - منور يا أستاذ محمد .
    - ده نورك يا باشمهندس إحنا أتشرفنا بيكم وان شاء الله تكون معرفة خير .
    - هو حضرتك من فين بقا في مصر ، يعنى من الصعيد ولا بحري ؟
    - إحنا صعايده أبًا عن جد وأساسًا من المنيا مركز أبو قرقاص وحضرتك ؟
    - إحنا قبليكم على طول ... العيلة كلها من بني سويف .
    - ونعم الناس ... يعنى طلعنا جيران .ويستمر الحديث في الأصول والصعيد وعادات الصعيد
    ثم يتطرق إلى السياسة والاقتصاد وحال البلد ، والسائد في الأمر هو اندماج والد حازم
    ووالد سارة في الحديث لدرجة نسيان الآخرين .

    كذلك الأمر بالنسبة للوالدتين حيث بدأت والدة حازم في استرجاع تاريخ الأسرة أيام
    الإقامة في شبرا ، قبل الانتقال إلى منطقة مدينة نصر وكيف كانت تعانى من إزعاج بائعي
    اسطوانات الغاز بالخبط ، وبائعي الخضار بالصياح ..الأمر الذي سمح لحازم أن ينطلق ويبدأ
    حديث هامس مع سارة ...

    - إيه الجمال ده كله يا سارة ؟ مش كنتِ تديني فكرة عشان أجمع في أعصابي واستعد ؟
    - شكرًا على المجاملة بس ، مش كان فيه داعي للفضايح اللي عملتها دي .
    - أنا آسف بس غصب عنى ماقدرتش أشوف التابلوه ده وأفضل ساكت .
    - أهي المرة دي عدت على خير بس خد بالك المرة الجايه ...
    ممكن يا حازم أسألك سؤال وتجاوبني بصراحة ؟
    - طبعًا اتفضلي يا سارة .
    - هو أنت عايز تتجوز ليه ؟
    حازم لم يفاجأ بالسؤال حيث أن لديه رؤية وخطة في الحياة ولكنه تظاهر بأنه مندهش
    قليلاً وقال:
    - شوفي يا سارة السؤال كبير ومحتاج وقت أجاوبك عليه ... تتحملي ؟
    - أكيد طبعًا خد راحتك أنا سامعاك .

    - أول حاجة عاوزك تعرفيها أنى بتجوز عشان أرتاح وأريح مش العكس ، يعنى لو الجواز
    هيتعبنى ويتعب اللي معايا يبقى بلاش منه خالص ، ثانيًا أنى أعف نفسي وأعف أمة
    مسلمة اللي هي إن شاء الله حضرتك ، ثالثًا أنى عايز واحدة تساعدني وأساعدها على
    إننا نبنى بيت ندخل بسببه الجنة بإذن الله ، رابعًا أنى محتاج أقرأ قرآن كريم وأصلى أنا
    ومراتي حبيبتي ، خامسًا نفسي أخلف أربع بنات وأسميهم ... سارة وفاطمة وبسنت
    وعلياء .

    فتقاطعه سارة بابتسامة وتسأله ... واشمعنى أربعة ؟
    - لو تقدري تجيبي أكتر أنا مش ممانع ... بس خليني أكمل كلامي، سادسًا أنى محتاج
    واحدة أدلعها وتدلعني ولما أتأخر عالبيت تتخض وتتصل تطمئن علي ، وأما نخرج مع بعض
    الناس تلاحظ أد إيه إحنا سعدا وبنحب بعض ، ويا سلام إذا كانت فاهمة إن الحياة قصيرة
    جدًا ومافيش داعي ندايق بعض على شيء اسمه دنيا ... الأصل فيها هو الدنو أو الدناءة
    يعنى من الآخر مش مستاهلة نضيع وقت ندايق فيه بعض .

    سارة سعيدة بالكلام وهي تتخيل الحياة الجميلة التي يرسمها حازم بريشة فنان ولكنها
    تقاطعه مرة أخرى .
    - استني يا حازم ... أنت عمال تقول وترسم في صور حياة جميلة جدًا لكن أنا إيه اللي
    يضمن لي إنك تنفذ الكلام ده ؟ فيرد على الفور ...
    - أنا ماعنديش ضمان أقدمه غير أنى بحبك وأكتر شيء أتمناه هو سعادتك معايا ، والكلام
    إذا مش طالع من القلب مش بيتصدق أكيد، لكن لو حاسة أنى بكذب عليكِ أو بسرح بيكِ
    صارحيني مش هزعل بجد .

    تصمت سارة ولا ترد إلا بنظرة تعنى أن يكمل الكلام ، فيستطرد حازم ...
    - أنا ماقدرش أضمن لك الحياة بكره يكون شكلها إيه ... الله أعلم ... كل المطلوب منى
    ومنك إن نيتنا تكون خالصة لله وأجمل قصة حب هي اللي بتكون مرتبطة بحب الله ، يعنى
    أنا بحبك لأنك هديتي من ربنا ولازم أحافظ عليها وأنتي كمان ... واخده بالك ؟
    تبتسم سارة وتشعر في داخلها بقشعريرة ولكنها تعرف أسبابها ، ويستكمل حازم ....

    - والحياة يا سارة مش كلها حب ودلع وسعادة ... لازم نقابل كل فترة كده شوية مشاكل ،
    وده على فكرة اللي بيدي الحياة طعم وإذا سلمنا بأنها رخيصة وزايله ومش مستاهله ،
    هنلاقى نفسنا بننظر لأكبر مشكلة على إنها مشكلة صغيرة جدًا ، بس الموضوع ده مش
    بالساهل ومحتاج شوية مجهود مننا ... أنتي نمتي ولا إيه ؟
    - بصراحة يا حازم أصل لو أنت بتفكر بالشكل ده ، يبقى أنت ؟؟؟؟؟ سارة تصمت ،
    فيستفهم حازم ...- يبقى إيه يا سارة ؟
    سارة أحست أنها تسرعت وقالت ما قالته بدون وعي ولكنها تداركت الموقف وقالت ...
    - يبقى أنت رومانسي جدًا ( سارة كانت تريد أن تقول: يبقى أنت اللي في بالى بالزبط )
    وتخيلوا معي مدى الحرج الذي يمكن أن تشعر به لو قالت البنت للولد هذا الكلام ، ولكنى
    أعرف أن حازم شخصية مختلفة فلو سمع ما كانت تريد سارة أن تقوله لكانت امتلكته
    تماما فهو من النوع الذي إذا رغبت في معرفته يرغب هو أيضًا في معرفتك ويميل إلى من
    يميل إليه ، فما بالكم لو أنها قالت له أنت الفارس الذي أنتظره ... ماذا سيكون قدرها في
    قلبه بعد ذلك ؟

    ويرد حازم ببعض الاستنكار المصحوب بابتسامة ... وده كويس ولا وحش يا سارة ؟
    وفى هذه اللحظة يقطع والد حازم حديثهما الهامس ويقول:
    - مش نقوم بقى يا بطل سهرنا الناس معانا ...فيرد والد سارة : أزاي بس ده أنتو والله
    منورينا ومشرفينا ...
    - معلش يا باشمهندس إحنا إن شاء الله منتظرينكم تشرفونا في البيت في الوقت اللي
    يناسبكم .
    - إن شاء الله يابو حازم وعلى كلٍ ما دمنا طلعنا صعايده وقرايب خليها الجمعة الجاية
    بالمشيئة .
    - بيتكم ومطرحكم تشرفونا في أي وقت .
    - وعايزك تتدرب وتحضر الشطرنج عشان في الغالب هغلبك يا حاج محمد ...يضحك الجميع
    وينظرون إلى بعضهم البعض في سعادة وينتهي اللقاء .
    ياسمين
    ياسمين
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 860
    تاريخ التسجيل : 25/09/2010
    العمر : 30
    الموقع : الحب

    أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8) Empty رد: أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8)

    مُساهمة من طرف ياسمين الثلاثاء ديسمبر 07, 2010 12:38 pm

    جميل اوى يا زيزو
    تسلم ايدك
    black rider
    black rider
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 955
    تاريخ التسجيل : 06/10/2010
    العمر : 33
    الموقع : https://www.facebook.com/profile.php?id=100000954167510

    أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8) Empty رد: أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8)

    مُساهمة من طرف black rider الثلاثاء ديسمبر 07, 2010 12:53 pm

    شكرا يا ياسمينا
    حياة بلا حياة
    حياة بلا حياة
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 1147
    تاريخ التسجيل : 14/09/2010
    الموقع : بحر الحياة

    أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8) Empty رد: أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8)

    مُساهمة من طرف حياة بلا حياة الجمعة ديسمبر 10, 2010 11:06 pm

    تسلم اخي وفانتظار باقي الحلقات
    تقبل مروري المتواضع
    black rider
    black rider
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 955
    تاريخ التسجيل : 06/10/2010
    العمر : 33
    الموقع : https://www.facebook.com/profile.php?id=100000954167510

    أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8) Empty رد: أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8)

    مُساهمة من طرف black rider السبت ديسمبر 11, 2010 12:43 am

    شكرا حياة لى مرورك الجميل

    بيبو
    بيبو
    عضو نشيط
    عضو نشيط


    عدد المساهمات : 39
    تاريخ التسجيل : 01/12/2010
    العمر : 40

    أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8) Empty رد: أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8)

    مُساهمة من طرف بيبو السبت ديسمبر 11, 2010 2:29 pm

    بجد تسلم ايدك وفكره الحلقات بجد 100100
    black rider
    black rider
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي


    عدد المساهمات : 955
    تاريخ التسجيل : 06/10/2010
    العمر : 33
    الموقع : https://www.facebook.com/profile.php?id=100000954167510

    أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8) Empty رد: أحلام بنفسجية (سارة و حازم)قصة حب رومانسية ( 7.8)

    مُساهمة من طرف black rider السبت ديسمبر 11, 2010 6:12 pm

    شكرا بيبو

      الوقت/التاريخ الآن هو الخميس نوفمبر 21, 2024 3:03 pm